Quants graus de llibertat te la teva marca?

Quan parlem del nostre producte o servei dins d’un entorn en el que el consumidor és el rei, on tria ell, la nostra gamma i línia de productes o serveis desapareix per a convertir-se en alguna cosa aleatòria on només podem oferir llibertat en la configuració.

Ara és: “Jo trio”.

Es parteix doncs d’un producte/servei base al que se li afegeixen graus de llibertat perquè el consumidor es configuri la seva solució final. 

Els llançaments de productes o serveis queden llavors reduïts a dos tipus:

  • aquells que introdueixen millores en el producte base, generalment canvis tecnològics més o menys significatius i
  • aquells que introdueixen noves possibles “configuracions” per atreure a més consumidors o per respondre a les peticions o suggeriments dels consumidors actuals.

 Quan parlem dels graus de llibertat, hem de diferenciar entre els que es refereixen a les funcionalitats principals, a les secundàries i a les estètiques.

  • Les funcionalitats principals són aquelles que satisfan la necessitat bàsica que els consumidors volen satisfer en accedir a la categoria. El nombre de graus de llibertat en la funcionalitat principal atraurà més consumidors, però oferir moltes funcionalitats principals faria que el nostre producte/servei no s’identifiqui amb un punt d’entrada o necessitat principal, caient per tant en la falta de definició. (exemple: detergent (funcionalitat principal: rentar la roba).
  • Les funcionalitats secundàries tenen a veure amb la necessitat però tindrien menys importància que les funcionals. Tindrien a veure amb atributs relacionats, com per exemple el perfum del detergent, el seu impacte mediambiental, etc. o amb el procés de lliurament del benefici funcional bàsic (líquid, en pols, en pastilles, etc.). Són les que realment fan que la marca aparegui com a més o menys configurable i per tant amb més percepció que pots dissenyar la teva solució final.
  • Les funcionalitats estètiques representarien aspectes d’estil, formes, etc. Compleixen la funció de desenvolupar la autoexpresión i identitat, ja que aquí el gust personal és on més es mostra a l’hora d’individualitzar la solució.

Les secundàries i les estètiques juntes, són les que permetran el joc associacional dels diferents consumidors, ja que són les que finalment s’ensenyaran i es compartiran amb cada col·lectiu.

La definició d’aquestes categories i dels graus de llibertat dins d’elles és la proposta més ferma i visible de la marca i necessita estar recolzada per un important conjunt de decisions estructurals, de tecnologia, processos i logística per poder lliurar el promès sense fallades. Uns dels millors exemples que trobem al mercat és IKEA.

 Consells:

  • Revisi el portfoli de productes i serveis i classifiqui els atributs dels mateixos seguint la classificació que hem fet.
  • Jerarquitzi’ls i analitzi el seu pes i la seva adequació a la diferenciació que promet en la seva marca.
  • Miri a la seva competència i identifiqui graus de llibertat o funcionalitats que vostè no tingui. Estudiï la possibilitat de dissenyar la seva oferta des de la configurabilitat per part del consumidor de tot l’anterior.
  • Pensi en les funcionalitats que altres consumidors troben en altres “segments” d’acord amb el seu concepte tradicional i analitzi si pot incorporar alguna d’elles a la seva oferta també com a opció de configuració.
Anuncios

Tu comentario será bienvenido.

Por favor, inicia sesión con uno de estos métodos para publicar tu comentario:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s